AUTRON ul.Lelechowska 10 02-351 Warszawa tel.22-56-99, tel/fax 22-04-43 tel.729-8-321 |  | | Widok ogólny | Parametry charakterystyczne
|
•Duża trwałość •Stabilizacja napięcia płynna (klasa A), a nie przełącznikowa, skutkiem czego nie ma skoków napięcia, a więc zwiększenie trwałości żarówek, akumulatora, urządzeń elektrycznych i elektronicznych. •Wyprowadzona potencjometryczna regulacja stabilizowanego napięcia ładowania akumulatora. •Duży zapas mocy co pozwala na stosowanie regulatora w samochodach benzynowych oraz w samochodach z dużymi alternatorami przy pojazdach wysokoprężnych 12 V i 24 V. •Kompensacja temperatury •Całość zamknięta w obudowie odlewu ciśnieniowego z aluminium atestowanego AK11 |
Regulator jest przewidziany do samochodów wyposażonych w alternator z akumulatorem: a)12V - szczególnie F125, F126, F127, F128, F132, ŻUK, POLONEZ, SKODA,Wartburg oraz zagranicznych z typowymi regulatorami firmy BOSCH. b)24V - szczególnie samochodów ciężarowych STAR-200 i pochodnych. |
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA |
1.Potencjometryczna regulacja napięcia ładowania akumulatora: - dla 12V w granicach 12-16V,fabrycznie ustawiona na 14,3V - dla 24V w granicach 26,5-29,5V,fabrycznie ustawiona na 28,2V. 2.Pobór prądu regulatora bez uzwojenia wzbudzenia alternatora wynosi 10mA. 3.Temperatura pracy od -25OC do +60OC przy wilgotności względnej 85%. 4.Norma klimatyczna IP40. 5.Obudowa aluminiowa - odlew ciśnieniowy stanowiący jednocześnie radiator. 6.Położenie pracy dowolne, jednakże takie, aby po wyprowadzonych przewodach nie sączyła się do wewnątrz woda. 7.Wymiary obudowy 80 x 35 x 36 mm. 8.Wymiary podstawy izolacyjnej 102 x 41 x 6 mm. 9.Waga nie więcej niż 150 G. 10.Tranzystor zamocowany w obudowie na potencjale +14,3 V lub 28,2 V w zależności od rodzaju regulatora. 11.Obciążalność wyjścia do uzwojenia wzbudzenia alternatora (przewód niebieski) chwilowa max. 5 A ciągła max.1,5 A. 12.Wyprowadzone trzy przewody: - czerwony: "+" akumulatora, odpowiada Nr zacisku 15 (lub D+) - niebieski: wyjście do sterowania prądem uzwojenia wzbudzenia alternatora odpowiada Nr zacisku 67 (lub DF) - żółty "-" akumulatora (zazwyczaj "masa") odpowiada Nr zacisku 31 (lub D-). |
Przykładowe instalowanie regulatora 12V w F125: |
•W miejsce mechanicznego regulatora nałożyć na dwie istniejące w karoserii śruby M6 niniejszy regulator. •Na jedną z śrub M6 nałożyć końcówkę konektorową z otworem o średnicy 6 mm na przewodzie żółtym (masa). •Przykręcić regulator za pomocą dwóch nakrętek (klucz 10) z podkładkami sprężynującymi. •Gniazdo konektora z Nr 15 nałożyć na wtyk konektorowy przewodu czerwonego i zaizolować. •Gniazdo konektora z Nr 67 nałożyć na wtyk konektorowy przewodu niebieskiego i zaizolować. |
Sprawdzenie i regulacja napięcia: |
•Podłączyć woltomierz prądu stałego do zacisków akumulatora, sprawny akumulator winien wskazywać co najmniej 12,5V. •Uruchomić silnik •Przy 1000 - 2000 Obr/min bez włączonych odbiorników (światła) woltomierz winien wskazywać 14,3V. •Przy rozbieżności - zdjąć ochronę izolacyjną z prawej bocznej strony regulatora i regulować delikatnie małym śrubokrętem (ostrze 2 x 0,5 mm) aż do uzyskania 14,3 V. Nie naciskać na pokrętło potencjometru !! •Obrót zgodnie z wskazówkami zegara - napięcie się zwiększa i odwrotnie napięcie zmniejsza się . •Zabezpieczyć ponownie izolacją otwór do regulacji. |
Przy instalowaniu regulatora na 24V postępowanie jest analogiczne z tym, że napięcie stabilizowane winno być nie mniej niż 27,6V i nie więcej niż 28,6V (nominalnie 28,2V). UWAGA: Ponieważ regulatory wyglądem na 12V i 24V nie różnią się, należy bezwzględnie przy instalowaniu zwracać uwagę na oznaczenia-napisy! |
Rzadko się psuje to co AUTRON produkuje! |
Przykładowe instalowanie regulatora 12V z alternatorem 9 diodowym SPOSÓB PODŁĄCZENIA W F126p REGULATORA Z ALTERNATOREM |
| A - schemat ideowy B - Przygotowanie elementów: wykonać trzy przewody jak na rysunku, przykręcić na lewym błotniku przy silniku na istn. śrubie regulator alternatora przy pomocy nakrętki M6, jednocześnie z końcówka oczkową na przewodzie żółtym C - schemat montażowy połączeń. Sprawdzić działanie obserwując kontrolkę ładowania. Ewentualnie sprawdzić ładowanie woltomierzem. UWAGA: brak lub uszkodzona żarówka kontrolki - brak ładowania |  | | |
Przykładowe instalowanie regulatora 12V z alternatorem w samochodach: |
 |
WARTBURG Mocowanie regulatora na karoserii, błotniku przy pomocy blachowkrętów. Przewody z regulatora D+ i DF długości 70cm zakończone gniazdami konektorowymi do bezpośredniego włożenia na wtyki znajdujące się w alternatorze. |