tel.48-22  
729-8-321  
822-56-99  
fax 48-22  
739-88-43  
822-04-43  
komórka:
0601356032 
0605066381 
Adres rejestracyjny
ul.Lelechowska 10
02-351 Warszawa

Adres  kontaktowy
ul.Wrzosowa 6
05-830 Nadarzyn

Korespondencja
00-973 Warszawa
Skrytka nr 147

e-mail:
autron@rubikon.pl

 
Biuro Projektów Inwestycji
Rok założenia 1982

@
e-mail

 

Elektroniczny regulator alternatora 12V lub 24V
 

 

AUTRON 
ul.Lelechowska 10 
02-351 Warszawa
tel.22-56-99,
tel/fax 22-04-43
tel.729-8-321

Widok ogólny


Parametry charakterystyczne

•Duża trwałość
•Stabilizacja napięcia płynna (klasa A), a nie przełącznikowa, skutkiem czego nie ma skoków napięcia, a więc zwiększenie trwałości żarówek, akumulatora,   urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
•Wyprowadzona potencjometryczna regulacja stabilizowanego napięcia ładowania akumulatora.
•Duży zapas mocy co pozwala na stosowanie regulatora w samochodach benzynowych oraz w samochodach z dużymi alternatorami przy pojazdach wysokoprężnych 12 V i 24 V.
•Kompensacja temperatury
•Całość zamknięta w obudowie odlewu ciśnieniowego z aluminium atestowanego AK11 

Regulator jest przewidziany do samochodów wyposażonych w 
alternator z akumulatorem:
a)12V - szczególnie F125, F126, F127, F128, F132, ŻUK, POLONEZ, SKODA,Wartburg oraz zagranicznych z typowymi regulatorami firmy BOSCH.
b)24V - szczególnie samochodów ciężarowych STAR-200 i pochodnych.

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA

1.Potencjometryczna regulacja napięcia ładowania akumulatora:
- dla 12V w granicach 12-16V,fabrycznie ustawiona na 14,3V
- dla 24V w granicach 26,5-29,5V,fabrycznie ustawiona na 28,2V.
2.Pobór prądu regulatora bez uzwojenia wzbudzenia alternatora wynosi 10mA.
3.Temperatura pracy od -25OC do +60OC przy wilgotności względnej 85%.
4.Norma klimatyczna IP40.
5.Obudowa aluminiowa - odlew ciśnieniowy stanowiący jednocześnie radiator.
6.Położenie pracy dowolne, jednakże takie, aby po wyprowadzonych przewodach nie sączyła się do wewnątrz woda.
7.Wymiary obudowy 80 x 35 x 36 mm.
8.Wymiary podstawy izolacyjnej 102 x 41 x 6 mm.
9.Waga nie więcej niż 150 G.
10.Tranzystor zamocowany w obudowie na potencjale +14,3 V lub 28,2 V w zależności od rodzaju regulatora.
11.Obciążalność wyjścia do uzwojenia wzbudzenia alternatora (przewód niebieski)
chwilowa max. 5 A ciągła max.1,5 A.
12.Wyprowadzone trzy przewody:
- czerwony: "+" akumulatora, odpowiada Nr zacisku 15 (lub D+)
- niebieski: wyjście do sterowania prądem uzwojenia wzbudzenia alternatora odpowiada Nr zacisku 67 (lub DF)
- żółty "-" akumulatora (zazwyczaj "masa") odpowiada Nr zacisku 31 (lub D-).

 

Przykładowe instalowanie regulatora 12V w F125:
•W miejsce mechanicznego regulatora nałożyć na dwie istniejące w karoserii śruby M6 niniejszy regulator.
•Na jedną z śrub M6 nałożyć końcówkę konektorową z otworem o średnicy 6 mm na przewodzie żółtym (masa).
•Przykręcić regulator za pomocą dwóch nakrętek (klucz 10) z podkładkami sprężynującymi.
•Gniazdo konektora z Nr 15 nałożyć na wtyk konektorowy przewodu czerwonego i zaizolować.
•Gniazdo konektora z Nr 67 nałożyć na wtyk konektorowy przewodu niebieskiego i zaizolować.

Sprawdzenie i regulacja napięcia:

•Podłączyć woltomierz prądu stałego do zacisków akumulatora, sprawny akumulator winien wskazywać co najmniej 12,5V.
•Uruchomić silnik
•Przy 1000 - 2000 Obr/min bez włączonych odbiorników (światła) woltomierz winien wskazywać 14,3V.
•Przy rozbieżności - zdjąć ochronę izolacyjną z prawej bocznej strony regulatora i regulować delikatnie małym śrubokrętem (ostrze 2 x 0,5 mm) aż do uzyskania 14,3 V. Nie naciskać na pokrętło potencjometru !!
•Obrót zgodnie z wskazówkami zegara - napięcie się zwiększa i odwrotnie 
napięcie zmniejsza się .
•Zabezpieczyć ponownie izolacją otwór do regulacji.
           Przy instalowaniu regulatora na 24V postępowanie jest analogiczne z tym, że napięcie stabilizowane winno być nie mniej niż 27,6V i nie więcej niż 28,6V (nominalnie 28,2V).

UWAGA: Ponieważ regulatory wyglądem na 12V i 24V nie różnią się, należy
bezwzględnie przy instalowaniu zwracać uwagę na oznaczenia-napisy!

Rzadko się psuje to co AUTRON produkuje!

 

Przykładowe instalowanie regulatora 12V z alternatorem 9 diodowym

SPOSÓB PODŁĄCZENIA W F126p REGULATORA Z ALTERNATOREM

 

A - schemat ideowy
B - Przygotowanie elementów:
wykonać trzy przewody jak na rysunku, przykręcić na lewym błotniku przy silniku na istn. śrubie regulator alternatora przy pomocy nakrętki M6, jednocześnie z końcówka oczkową na przewodzie żółtym
C - schemat montażowy połączeń. Sprawdzić działanie obserwując kontrolkę ładowania. Ewentualnie sprawdzić ładowanie woltomierzem.
UWAGA: brak lub uszkodzona żarówka kontrolki - brak ładowania

 Przykładowe instalowanie regulatora 12V z alternatorem
w samochodach:

 

WARTBURG

Mocowanie regulatora na karoserii, błotniku przy pomocy blachowkrętów.
Przewody z regulatora D+ i DF długości 70cm zakończone gniazdami konektorowymi do bezpośredniego włożenia na wtyki znajdujące się w alternatorze.



        
                    POWRÓT